Thursday 8 March 2012

Kau main wayang?

8.34p.m
baru lepas bace blog Zahiril Adzim.
menceritakan tentang Filem terbaru beliau - Bunohan
bersepah di twitter menceritakan filem ini
aku?
xde perasaan.
padahal hampir setahun aku tahu akan filem ini
tapi aku x kecoh pon.
bagaimana aku tahu?
sbb aku mmg peminat setia Zahiril sejak berzaman lagi

lama benar aku x menonton wayang.
<padahal hanya 2 bulan lebih>
2 bulan lebih itu agak lama bagi kaki wayang seperti aku
dulu aku sanggup menonton seorang diri
kadang-kadang 3 filem terus
marathon katanya
Kau mampu? ahaha.

Dulu aku tahu akan hukumnya
tapi aku langgarkan juga
Kubur masing2 katanya

Kini aku nekad
Sebab dosa yang ditanggung ketika aku masih dara ini
adalah dibawah tanggungan ibu dan bapa ku.
aku buat dosa, mereka yang menanggung nya?
begitu juga jika aku sudah bersuami kelak
aku buat dosa, suami ku yg menanggung segala
tega nya aku?

Apakah hukum menonton wayang?
Seumpama bersubahat dengan orang yang berbuat maksiat di dalamnya.
Segala amal ibadat kita tak diterima Allah s.w.t selama 40 hari
bayangkan.. selama 40 hari ini.. berbuat baik la namun tetap x diterima tuhan
Taubat? Taubat kita diterima jika kita tak mengulangi kesilapan yang sama
apa guna bertaubat, jika kelak, confirm2 kite ke panggung wayang?

Tapi kita x buat apa2, kita hanya menonton.
Ya. betul. tapi, pawagam itu la tempat syaitan2 berjimba2, bersukaria
meraikan pasangan kekasih yang berbuat maksiat tak kira muslim atau non muslim.
kita? kita tahu, tapi itu hak masing2?
bukan kah bila mana kita mengetahui sesuatu yang salah tapi berdiam diri itu adalah bersubahat
Terang lagi bersuluh, situ la tempat2 mereka

Daripada kita terus bersubahat, baik elakkan.

Pengalaman aku sendiri
Ketika blaja dahulu, sebulan dua sebelum exam, aku akan pasti kan, aku xmenonton wayang
kenapa?
aku pon x taw. sebab hati aku otomatik menjadi gelap.
segala pelajaran yang aku pelajari
hilang begitu sahaja. langsung x melekat di minda
begitu juga dengan solat
lepas menonton, jika aku solat
solat aku seumpama angin lalu
tahu2 aku sudah di tahiyat akhir.

Maka, aku seru teman2 ku.. dan diriku juga
x payah la tengok wayang
sesungguhnya anda dalam kerugian
kita x taw bila mati kita
mungkin esok lusa.
bygkan mati kita dalam tempoh 40 hari itu
x sempat kita beramal ibadat ketika hampir nazak

No comments: