Monday 7 November 2011

Deactivate FB

7.11p.m
bersila atas bantal sofa.
org tua2 kata klu duduk atas bantal, nnt bisul. ahaha
xpenah kene ponnn. keh keh keh
bukan ape, bantal tu kan tempat alas kepala.
kan agak x berapa elok dipandang org.


baru je Deactivate FB arini.
"kenapa?"
"jiwa kacau?"
"a'ah"
"kenapa jiwa kacau?"
"byk yg difikirkan. mungkin deactivate adalah jalan terbaik."

I'm talking to myself again.
hobi kot.
maybe ngan cara ni dapat release kan stress.
beban dalam kepala.
kadang2 pandang cermin.
pastu cakap sorg2.
dats the way i motivate myself.
klu org tgk, maybe org igt aku gile kot.

kdg2
aku pon x faham diri aku sendiri.
ape yg aku nak

dulu, mase kecik.
selalu tertanye.
kenapa kite boleh pandang mende depan kite?
kenapa kite x leh pandang diri kite secara fizikal?
nape kite x leh nampak idung kite? mulut kite?
macam mana kite boleh gerak kan tangan kite ke atas?
camne kite kawal sume tu?
(jawapnye otak la kawal ngok!)
tp time tu kecik. 
otak byk berfikir yg bukan2.
kenapa?
kenapa?
dan kenapa?

bile tengok cermin.
"eh aku ke tu?"
"ko la bongok"
"nape aku camtu? camtu rupenye aku yerk."

jauh ko dah nyimpang ni yam.
ape kene ngene deactivate FB ngan zaman budak2 tu.
ko diam la. bace senyap2 leh x?

bile pk balik.
tu kan sume kuasa tuhan.
budak2. ape tahu.
cume aku pelik.
tu dulu.
skang aku dah cerdik akal.
ade ilmu di dada.
boleh pk.
cume masih jugak terpk.
nape x leh tgk muke sendiri tanpa tgk cermin.
ahaha.
SENGAL.
mengada2kan persoalan yg x patut disoal.

"kenape ko deactivate FB"
"aku stress"
"ape yg ko stress kan?"
"aku stress ngan keje n kehidupan aku"
"ape kene ngene ngan FB?"
"ntah. aku serabut tgk FB aku. bosan tgk FB aku. xde pape yg menarik."
"abis, camne ngan Mr Tuck Mashiido ko?"
"tagged kan ade. HP kan ade."
"kenape ngan keje ko? ngan kehidupan ko?"
"aku rase cam xde life. jiwa aku nak kehidupan cam org lain. ade masa tuk family. ade masa tuk kawan2. ade masa tuk berpacaran. ade masa lapang tuk perkara berfaedah cam cycling ke..picnic ke.. something extraordinary..xde la basic je idup aku ni..yg asik pk KEJE..KEJE..KEJE.. even aku tolak tepi KEJE2 aku..tp KEJE2 aku tu tetap kejar aku. keje tu cakap "eh, ko x siapkan aku lagi.ko xleh p mana2,xleh buat apa2 slagi aku ko x siapkan."
"mind set ko je x yam?"
"mungkin. mungkin aku kuat komplen kot. aku x taw la. aku suke keje2 aku. cume aku x cukup masa nak buat sume tu. byk keje aku tangguh wlpn aku dah gune kan sepenuh masa aku tuk bekerja. Cam aku cakap, aku xde masa tuk family, kawan2. nak ade BF smpi arini pon x lepas. kekadang aku pk, sampai bile aku nak hidup camni. balik uma terus tdo sebab penat. bgn pagi terus bersiap pergi keje. bile masa aku buat keje uma? bile masa aku tolong mak masak? ujung minggu je aku leh buat. anak ape aku ni?? anak ape??"
"......"
"sbb tu aku lebih rela beli mknn bungkus dari susah kan mak masak tuk aku. die pon penat keje wlpn aku tahu aku lebih penat dari dier. tapi aku ni status ANAK. ANAK patut menolong. bukan nyusahkan dier."
"babe, klu ko dah tahu ko tu ANAK, dah x reti2 nak tolong?"
"seriusly aku nak tolong mak aku, ade mase, aku buat keje opis smbil basuh baju. nasib ade mesin basuh. klu basuh gune tangan, jawapan nye smpi tahun depan x berbasuh baju tu. beli baju baru je la gamaknye."
"mak ko bising x?"
"mak mana x bising. aku pekak kan telinga je la. nasib mak paham. tp smpi bile kan.. aku x nak hidup camni. aku bukan hamba kerja. aku hamba Allah."
"camne solat sume?"
"camtu la. cukup solat 5 waktu. kusyuk ataw x, antara aku ngan Tuhan. lame gak aku x ngaji. harapkan surah waqiah tiap2 pagi aku bace bile smpi opis je la. ati pon dah kosong ni.xde santapan rohani."
"xleh camtu.. keje2 jugak.. solat kene jaga. jgn janji asal buat je. bawak2 la ngaji balik.. nnt ati leh lebih tenang..ko pk la balik ape yg patut ko buat..patut ko terus kan keje skang ni ataw ko cari je la keje lain. mintak kat Tuhan, petunjuk mana yg terbaik.."
"tu la,aku pon pk camtu..tiap kali abis solat maghrib, ati ni slalu terdetik nak amik Al-Quran tu tp laptop ni plak aku pegang. adoiyai.."
"camne ko rase skang?"
"lega skit. esok dah mule keje. aku x taw nak start dr mana."
"buat mana terdaya je. rancang keje ko dulu. kurangkan bercakap, sbb kadang2 bercakap byk hanya menambah dosa. jgn merungut ngan kerja ko. kerja ni pon ibadah. bukan ko selalu cakap camtu?"
"Yer. kerja ni ibadah dan amanah dr Allah. sbb tu aku bertahan buat kerja aku. aku mencari rezeki tuk hidup. tuk beribadat kepada Allah."
"Bagus. teruskan pemikiran begitu. itu lebih baik. think positively. tp, klu kau x boleh jugak. stop everything. start a new one. sometime bile kite berubah, mungkin itu perubahan yg lebih baik. take the risk and change."


lame gak soal jawab ko ni yam.
ahaha..suke ati aku la.
aku nye blog. wakaka.

"tapi aku pelik la babe."
"ape yg ko pelik"
"ape kene ngene hal keje ko ngan ko deactivate FB"
"entah. aku rase lega lepas tutup FB aku. nape ntah. maybe aku nmpk manusia2 yg gile keje, suke paksa aku siap kan keje, n suke nyusahkan aku kot. Tutup FB is the best way kot. "
"ape2 je la Cik Yam oi..janji ko bahagia. <ayat zaman sekolah>"

k la.
quite late already. 
jam dah menunjukkan pukul 11 mlm.
better I sleep early.

p/s: I miss Mr Tuck Mashiido so much.
cuti panjang n beraya kat kampung yg jauhhhhhhh kat sana
membuat aku rindu menggila wlpn x pernah berjumpa.
kenapa aku rindu?
sbb aku rindu la! ade sebab ke? keh keh keh





No comments: