Saturday 12 May 2012

Seringkali

11 May 2012
10.03 a.m

Seringkali aku melihat sekeliling
Bila siang... langkah aku lahy meninggalkan parkir
Dunia aku bermula di pejabat
Ramai betul manusia seperti aku
Bekerja keras - mencari rezeki
tuk memenuhi asasi dan kehendak

Ruang legar aku dipenuhi mereka yang sebaya dengan aku
Jarang aku lihat mereka yang seusia ibuku..
mungkin seorang dua yang masih gagah
itu pon.. kalau ada..
sampai waktu tepu otakku
kunci ku capai,
ke tempat customer kita yer!

Bila siang berganti malam
Ruang legar aku bertukar seperti di dalam kotak
Ruang tamu, dapur dan bilik
Peranan juga bertukar
Jika bicara tentang kerja perempuan
sampai esok lusa tak berkesudahan.
Emosi juga bertukar
Andai tiada masalah, indah saja dunia
tapi,
tak semua itu indah, bukan?
Sabar dan tabah sahaja pengubat jiwa

Seringkali 
jiwa memberontak
sampai satu masa 
aku mahu keluar dari kepompong ini

Seringkali
hati menjerit
sampai bila aku harus menanggung derita ini?

Seringkali 
aku ingin pergi
pergi dari sini

Seringkali
aku tak yakin dengan masa depan ku
jika masih begini

SEMALAM
Drama melayu itu ke udara lagi
tapi dengan cerita baru
aku?
cepat2 aku lari ke bilik
hanya mampu memasang telinga
tak mampu berkata-kata
pelbagai isu diperdebatkan
................
... ah.... sudahlah...
usah bicara tentang masalah!
sampai bila pun tiada sudahnya
aku pun naik jelak akan semua ini

tapi aku tahu
bahawa Tuhanku tak menjadikan setiap sesuatu itu sia-sia
Tuhanku Maha Mengetahui setiap sesuatu
Makanya..
aku hanya mampu termenung
kerna aku buntu
tiada resolusi

Hari ini
aku cuba lari dari rutinku..
membawa diri di tepi tanjung
Ruang legar aku tiada hadnya..
tidak sempit, sesempit otak ku

Di atas batu ini..
aku coretkan rasa
aku dikelilingi batu-batu cantik
rumput nan hijau..
pokok-pokok sebesar pemeluk
beberapa batang pokok atau ranting berselerakan


Dongak sedikit,
Laut Selat Melaka di hadapan ku
Luas.. tak bertepian..
Sesekali bot-bot kecil datang membelah lautan
pantas ombak datang menyembah batu-batu ini..


Jauhhh.. disana..
Kelihatan kapal-kapal dagang berlabuh..
Eh... burung berterbangan perlahan di tengah lautan..
mencari makanan pastinya


Ya Allah.. indahnya ciptaan Mu..
Syukur ke hadrat ilah
di beri kesempatan ini
untuk merasa..
sedang orang lain menderita dan tersiksa

Kedengaran bunyi jet di udara
ku dongak tinggi sedikit..
jet polis marin agakanya
sedang menjalani latihan
berputar2 di atas sana..
seronok agaknya berada di atas sana

Ku lihat kelibat awan pula
cantik..
seketul-seketul di dada langit
tiada celanya
sedikit demi sedikit
mentari menebarkan wajahnya..
hari kian terik.
aku masih disini
menikmati keindahan alam

aku tak mampu membuka mata dengan luas tika ini
bulu mataku melindungi pemandagan ku
mungkin.. hari mula panas

Ini rezeki aku hari ini
Allah beri kesempatan aku ke sini..
Diberikan nikmat kaki dan tangan..
kenderaan untuk ke sini
diberikan pula nikmat merasa..
aku mampu merasa dengan sentuhan tanganku,
dengan jejak kaki ku
aku juga mampu menghirup udara laut
yang panas <aku kira>
aku mampu melihat semua yang ada di hadapanku
aku mampu merasa suasana disini
aku mampu menilai semua ini
malah ia berlaku serentak semua sekali
hanya dengan izin Allah s.w.t
dan apa yang aku rasa itu
milik Allah s.w.t
aku ini pinjaman semata
keindahan ini pinjaman semata
ada yang lebih indah dari ini
dan itu juga milik Allah sepenuhnya
iaitu syurga hakiki

Ya Allah
Seringkali aku tertanya
akan amalan ku yang tak seberapa ini..
Adakah amalan ku diterima?
Seringkali aku menangis berteleku
mengenang dosa-dosa lalu..
walau sebesar zarah pun
aku takut akan azab siksa mu..

Ya Allah..
 tak sedikit pun dalam hati ini aku ingin curang padamu
terkadang aku terkenang akan cinta manusia
yang seringkali menghancurkan hati aku
dan hanya Kamu penawar dukaku
Maafkan aku kerna tak sempurna dalam mencintaiMu
Tetapkan iman ku Ya Allah
Bantulah aku agar aku senantiasa
menyebut-nyebut namaMu dan mencintai Mu
sepenuh hatiku

Ya Allah
tak tergambar kesyukuran ku..
dalam meniti perjalanan hidupku..
kau ambil nikmat itu, kau hadirkan kesedihan dalam hatiku
namun kau gantikan dengan keimanan ini,,
Sesungguhnya aku amat mencintaiMu
Jadikanlah aku dalam golongan kekasihMu
Ya Allah..
Jadikanlah aku antara mereka yang berusaha
mendapatkan cintaMu Ya Allah


اللهم لا علم لنا الا ماعلمتنا انك انت العليم الحكيم

Sekian, coretan pagi ini

11.17 pagi
Tanjung Harapan,
Pelabuhan Klang.

No comments: